Kysyn Real player Basic ja Windows media player ohjelmien päivityksestä eli mistä tiedän mitä vaihtoehtoja pitäisi valita listoista että päivitys onnistuisi ja…

Kysytty

Kysyn Real player Basic ja Windows media player ohjelmien päivityksestä eli mistä tiedän mitä vaihtoehtoja pitäisi valita listoista että päivitys onnistuisi ja etten valitsisi turhia kohteita ? Osaatko neuvoa tai löytyykö jostain selviä ohjeita suomeksi .

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksittäisten ohjelmien asennusohjeet ovat oikeastaan kirjastotoimen asiantuntemuksen ulkopuolella. Windows Media Playerin päivitys ja asennus on kuitenkin hyvin yksinkertaista. Ohjelman voi asentaa aivan oletusasetuksin eli painamalla vain OK tai Seuraava (Next) -painikkeita.

Real Player sen sijaan kyselee paljon enemmän. Oletusasetusten hyväksyminen ainakin versiossa 7 mm. tekee Internet Exploreriin oman työkalupalkin, lähettää erikoistarjouksia sähköpostitse ja ottaa automaattisesti nettiyhteyden hakeakseen päivitetyn version. Lähes kaikki Real Playerin oletusvalinnat voi poistaa, mutta ohjelma toimii silti. Valinnat melkein kannattaakin poistaa ettei ohjelma tungettele liikaa.

Se kumpi ohjelma toimii jatkossa Windowsin oletusohjelmistona multimediatiedostojen avaamisessa riippuu ohjelmien asennusjärjestyksestä. Viimeiseksi asennettu ohjelma kaappaa tiedostojen kytkennät haltuunsa ja toimii näin oletusohjelmistona. Molempien ohjelmien asennusohjelmissa on tosin kohta, jossa voi valita mitä tiedostotyyppejä haluaa kytkeä asennettavaan ohjelmaan. Real-tiedostoja voi toistaa vain Real Playerilla, mutta useimpia mediatiedostoja voi toistaa molemmilla ohjelmilla.