Kysyn löytäisittekö seuraavien runojen/lorujen tekijöitä? Aurinkoloru (Aurinko aurinko lettuja paistaa..) Tip tip pisaroita (Vauvojen laulun aika) Pikku-Peikko…

Kysytty

Hei!
Kysyn löytäisittekö seuraavien runojen/lorujen tekijöitä?
Aurinkoloru (Aurinko aurinko lettuja paistaa..)
Tip tip pisaroita (Vauvojen laulun aika)
Pikku-Peikko (Pikku peikko takkutukka,pitkä häntä, risa sukka...)(Lasten oma lukukirja, 1958 alkaen)
Peikko-Papan rummutus

Nyt kun ei pääse itse kirjoja selaamaan :)

Vastaus

Vastattu

Hei,

Aurinkolorun tekijä on Hellin Tynell. Tähän kysymykseen on vastattu aiemmin http://www.kysy.fi/kysymys/kuka-tehnyt-lorun-aurinko-aurinko-lettuja-paistaa

Tip tip pisaroita löyty Vauvojen laulun aika teoksesta (v.1993), ja sen on tehnyt Veikko Ahvenainen.

Pikku-Peikko runon löysin tuosta Lasten oma lukukirja-kirjasta (v.1970.), mutta lorun kohdalla ei mainita tekijää. Kirjan ovat koonneet Urho Somerkivi, Hellin Tynell ja Inkeri Airola eli todennäköisesti se on jonkun heistä kirjoittama.

Peikko-papan rummutus on Risto Järvenpään, siis jos tuon virallinen nimi on Mummu Ruu ja Pappa raa. Kyseisessä lorussa/laulussa ainakin peikot rummuttavat. Onkohan oikea? Sanat ja nuotti löytyvät Risto Järvenpään Tatsin ja janssin poika -nuottijulkaisusta.