Kysyn kirjasta nimeltä Vapaaksi ahdistuksesta, jonka on kirjoittanut Edmund J. Bourne. Teoksella on useita painoksia. Osaatteko sanoa, miten merkittävästi…

Kysytty

Hei,
Kysyn kirjasta nimeltä Vapaaksi ahdistuksesta, jonka on kirjoittanut Edmund J. Bourne. Teoksella on useita painoksia.
Osaatteko sanoa, miten merkittävästi eroavat vuoden 1999 painos vuoden 2010 painoksesta sisältöjen osalta?
Molemmat painokset on suomentanut Riitta Bergroth.
Kiitos vastauksestanne!

Vastaus

Vastattu

Hei,
Kaikki painokset näyttäisivät olevan samalla ISBN-tunnuksella, mikä pitäisi tarkoittaa, että sisältö on identtinen. Samasta syystä kirjan tiedoissa on lisäpainokset, ja ne on kirjastoissa samassa tietueessa, koska siinä ei näin ollen pitäisi olla muutoksia.
Koska kirja ei ole rutinoituneen ja vakiintuneen kustantamon julkaisema, tästä ei voi olla täysin varma, koska silloin tällöin kirjalle ei ole muistettu hakea uutta ISBN-tunnusta, mikä erottelisi kirjan muista painoksista. Kirjassa pitäisi silloin olla maininta, että kyseessä on uudisatettu painos. Meillä ei ole kirjoja paikalla, että voisin tarkistaa, mutta lähtökohtaisesti painokset lienevät samansisältöisiä.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Vuoden 1999 painos sisältää 309 sivua. Vuoden 2010 painos sisältää 399 sivua. Uudemmassa painoksessa on siis melkein sata sivua enemmän, eli sisällössä on luultavasti selkeitä eroja.