Otsikko
Kysymys: Missä Töölön kirjasto sijaitsi ennen kuin nykyinen rakennus rakennettiin ? Olen käyttänyt kirjastoa pienenä lapsena 50-luvulla mutta en muista missä…

Kysytty

Kysymys: Missä Töölön kirjasto sijaitsi ennen kuin nykyinen rakennus rakennettiin ? Olen käyttänyt kirjastoa pienenä lapsena 50-luvulla mutta en muista missä se oli. Olisi mukava tietää. - - Vastaus: Nykyisellä paikalla Töölöön kirjasto on ollut vuodesta 1970. - - 1940 ja 1950-luvulla Töölöön kirjasto oli "
Onko kysyjän käyttämä kirjaston nimi nykyinen ja vastaajan käyttämä nimi entinen? Milloin kirjaston nimi muuttui (ö-kirjainten määrä) ja miksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuosina 1939-1969 sijaintipaikka oli Mannerheimintie 48-50;n ja Kivelänkatu 2:n kulmaus, jossa nykyisin on hotelli.
Aluetta sanottiin silloin Puhtaanapitolaitoksen tontiksi tai tykistöpihaksi,kirjaston 2-kerroksinen empire-tyylinen kivitalo oli ruotsin- ja venäjänvallan aikana palvellut tä-
män kasarmialueen sairaalarakennuksena.
Töölö-nimen virallinen muoto päättyy yhdellä ö:llä, mutta puhekielessä asukkaat edelleen käyttävät myös kahden ö:n muotoa.