Tiedonlähteitä varhaiskasvatuksesta

Kysytty

Hei. Kysymys koskee sitä, että jos hakee yliopistoon opettajankoulutukseen varhaiskasvatuksen opettajaksi, niin haluaisin tietää, millaisia tietolähteitä minun kannattaisi lukea maksimoidakseni sisäänpääsyn mahdollisuudet pääsykokeissa. Eli etsin opettajuudesta ja varhaiskasvatuksesta tietoa.

Siis jos kaksivaiheisesta pääsykokeesta pääsee toiseen vaiheeseen eli soveltuvuuskokeeseen ja siellä on kysymyksiä.

Olen kyllä lukenut esim. Map-mallia (opettajankoulutusten valinnat -malli). Niin ja opettaja-lehtiä sekä lastentarha-lehtiä olen jo lukenut,
sekä varhaiskasvatuksen käsikirjaa.

Mutta kysyisin, olisiko jotain kirjoja, lehtiä tai nettisivuja tai muita, jotka voisivat liittyä tähän alaan ja joita voisin lukea tai tehdä esim. harjoituksia?

Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääsykoetta tuntematta on mahdotonta ottaa kantaa siihen, mitkä teokset ja lähteet olisivat hyödyllisiä juuri sen kannalta. Tässä kuitenkin joitakin tuoreita alan teoksia:

Kangas, Jonna: Voimauttava varhaiskasvatus (Otava, 2021)

Karjalainen, Mervi: Kasvatus- ja ohjausalan käsikirja (Sanoma Pro, 2020)

Ranta, Samuli: Kasvun juuret : miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia? (PS-kustannus, 2021)

Sarén, Sirpa: Tulevaisuustaidot varhaiskasvatuksessa (Otava, 2021)

Tietoa varhaiskasvatuksesta Opetushallituksen kotisivuilla: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/varhaiskasvatus sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilla: https://okm.fi/varhaiskasvatus.