Kysymys "Euran kirkkomaalla"-nimisestä kappaleesta. Löytyy Tyyne Pahkaniemen esittämänä youtubesta ja myös Leenan ja Tuulan levyttämänä kappaleena…

Kysytty

Kysymys "Euran kirkkomaalla"-nimisestä kappaleesta.
Löytyy Tyyne Pahkaniemen esittämänä youtubesta ja myös Leenan ja Tuulan levyttämänä kappaleena.
Ystävällisesti tiedustelen, keistä on kysymys - siis siinä laulussa eli kutka ovat he?
Sulhanenhan Siperiaan.
Perustuneehan tämä arkkiviisu tapahtuneeseen - eller hur? Nimistä ja vuosiluvuista jonkinlaisena sukututkijana suuresti kiitollisena.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Anneli Asplund käsittelee kirjassaan ”Balladeja ja arkkiveisuja” myös ”Euran kirkkomaalta” -arkkiballadia, joka kuuluu euralaisen Frans Juho Järwisen (1857-1918) sepitteisiin. Laulun taustalla on ilmeisesti ollut todellinen tapahtuma, mutta laulu poikkeaa jonkin verran siitä, mitä paikkakunnalla on kerrottu. Asplundin kirjassa on laulusta useita toisintoja, sekä sanoituksia että melodianuotinnoksia.

Euran kirkkomaalla on tiettävästi hauta, josta Järwinen on saanut laulun aiheen. Asplund viittaa tässä kohtaa Savon Sanomien artikkeliin (6.4.1987) ”Maailmalta opittua. Euran viisu”. Eurassa on kerrottu torppari Iisakki Anttilasta ja hänen vaimostaan Fredriikasta. Heidän 16-vuotias tyttärensä Leena Sofia rakastui torpparin renkiin Hermanniin. Vanhemmat eivät hyväksyneet seurustelua. Kun tytär kuoli kurkkutautiin, lähti liikkeelle huhu, että vanhemmat olisivat pahoinpidelleet tytärtään. Puolen vuoden kuluttua renki surmasi torpparipariskunnan.

Tapahtumien tarkkaa ajankohtaa ei kirjassa kerrota, mutta ensimmäinen tiedossa oleva arkkipainos laulusta ilmestyi vuonna 1887 nimellä ”Uusi Surullinen laulu eli Luja rakkaus ja Kauhea murha”.

Lähteitä:

Asplund, Anneli: Balladeja ja arkkiveisuja : suomalaisia kertomalauluja (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1994, s. 375-384)

Kajantola, A.: Arkkiviisumestari F. J. Järvinen Eurasta:

Digi.kansalliskirjasto.fi, Länsi-Suomi, 20.01.1932. Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1875695?page=4