Kysymykseni on luonnollisesti melko epämääräinen: tarvitsisin tietoa ensisijaisesti suomalaisesta (mutta myös kv-kirjallisuus varmasti auttaa)…

Kysytty

hei,
kysymykseni on luonnollisesti melko epämääräinen: tarvitsisin tietoa ensisijaisesti suomalaisesta (mutta myös kv-kirjallisuus varmasti auttaa) yhteiskuntakeskustelusta. onko jotain tietoa/tutkimusta sen ominaispiirteistä, uskonnon roolista tai moraaliargumenttien käytöstä? mistä tekijöistä yhteiskuntakeskustelu koostuu? onko suomalaisessa ympäristössä jotain ominaispiirteitä? entä ulkomaalaisessa keskustelussa? miten yhteiskunnallinen keskusteluympäristö muodostuu ja toimii?

olen tekemässä gradua suomalaisesta aborttikeskustelusta ja erityisesti moraaliargumenttien käytöstä tai niiden puuttumisesta.

eli jos tästä teemasta löytyy jotain tietoa, niin olisin enemmän kuin kiitollinen. toki kiitollinen olen myös pelkästä etsintäyrityksestäkin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheesi on varsin laaja. Alla on joitakin viitteitä, joista voisi olla apua. Ne ovat peräisin yliopistojen yhteistietokanta Lindasta, johon voi tehdä hakuja yliopistojen, ammattikorkeakoulukirjastojen ja yleisten kirjastojen verkoissa:
http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/linnea/linda.html
Hakusanoina voisi käyttää ainakin ?-merkillä katkaistuja sanoja yhteiskun?, keskustelu?, moraali?, etiikka?. Haettaessa useammalla sanalla hakutyypiksi valitaan komentohaku ja sanojen väliin laitetaan and-sana.

- Kaksoisefektin periaate ja sen soveltaminen aborttiin katolisessa moraaliargumentaatiossa sekä modernissa filosofisessa keskustelussa / Leila Silius (1991)
- Yhteiskunnallinen keskustelu naisten asemasta työelämässä 1940-luvun Suomessa / Jaana Routakangas (pro gradu –työ, 2008)
- Suuri kertomus, aikalaisdiagnoosi ja sosiaalinen mielikuvitus : Tulkintoja yhteiskuntatieteellisestä globalisaatiokeskustelusta / Markus Ojala (pro gradu –työ, 2007)
- Sosiaalityön kriisi ja mielenilmaus 2003 [Elektroninen aineisto] : poliittisen julkisen keskustelun retoriikka-analyysi / Kaisa Haapakoski (pro gradu -työ, 2006)
- Kansalaiskeskustelun edellytykset ja mahdollisuudet tietoverkkojen aikakaudella [Elektroninen aineisto] / Timo Kuronen (väitöskirja, 2000)