Kysymykseni koskee televisio-lähetyksiä vuonna 2020. Taloyhtiössäni on qam-systeemi ja teräväpiirtolähetyksiä ei voi katsella HD-valmiudet omaavalla…

Kysytty

Hei.
Kysymykseni koskee televisio-lähetyksiä vuonna 2020.
Taloyhtiössäni on qam-systeemi ja teräväpiirtolähetyksiä ei voi katsella HD-valmiudet omaavalla telkkarillakaan. Kanavia näkyy vain 14. Järjestelmä pitäisi päivittää. Mitä tapahtuu muutoksen jälkeen jos päivitystä ei tehdä? Pimeneekö televisio kokonaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkkaa vastausta ei voi antaa, koska television mallia ei ole tiedossa. Näiden tietojen perusteella näyttää siltä että kanavat lakkaavat näkymästä 2020. Vaihtoehdoiksi jää siis uuden television, tai tätä järjestelmää tukevan digiboksin hankkiminen. Kaikkein oleellisin asia laitetta valitessa (tai vanhaa tarkistaessa) on se, että löytyy maininta DVB-T2. Siitä tietää, että kanavat tulevat näkymään.

Kun olet ostamassa televisiota tai digiboksia kaapeliverkkoon, varmista että laitteesi on Cable Ready HD. Osoitteesta www.testatutlaitteet.fi löydät luettelon kaikista testatuista teräväpiirtolähetysten katseluun soveltuvista television päätelaitteista. Vanhan tv:si saat toimimaan myös tulevaisuudessa, kun hankit siihen Cable Ready HD -digiboksin.

Viestintäviraston sivustolle toimiikotelkkarini.fi on kerätty tietoa tulevasta uudistuksesta.