Otsikko
Kysymykseni koskee e-kirjan julkaisua kirjastoon. Pohdimme työpaikalla (säätiö), että miten säätiön julkaisema e-kirja olisi mahdollista saada kirjaston…

Kysytty

Kysymykseni koskee e-kirjan julkaisua kirjastoon. Pohdimme työpaikalla (säätiö), että miten säätiön julkaisema e-kirja olisi mahdollista saada kirjaston valikoimaan ja sitä kautta myös tänne e-kirjastoon, jolloin kirja olisi mahdollisimman laajan yleisön saatavilla. Miten asiaa tulisi edistää, elikkä pitääkö kirja ensin saada jonnekkin valikoimaan, josta kirja voidaan hankkia kirjastoon, vai kuinka näissä menetellään? Ilmeisesti monissa kirjastoissa käytetään tuota ellibs -alustaa, niin tarkoittaako se käytännössä sitä, että kirja pitäisi ensin saada heille, josta se voidaan sitten hankkia kirjaston valikoimaan? Pahoittelut epäselvästä kysymyksestä.

Vastaus

Vastattu

Ekirjaston toimittaja vastaa näin: Mikäli teos on jo jollain palvelimella, ja se on vapaasti käytettävissä, se voidaan linkittää eKirjastoon.

Mikäli teos ei ole millään palvelimella, niin periaatteessa se voitaisiin viedä Digiin (https://digi.kirjastot.fi) ja sieltä sitten linkittää eKirjastoon. Tämä on kuitenkin vähän sellainen "paikkausratkaisu", koska tällaisille vapaasti käytettäville teoksille ei ole olemassa mitään yhteistä.

Selkein ratkaisu voisi siis olla se, että teos tulee välittäjän kautta eli että tekijät tarjoavat teoksen Ellibsin ja Biblion kautta tarjottavaksi. Varsinkin, jos teoksen käyttöön liittyy jotain rajoituksia, niin silloin erityisesti Ellibsin ja Biblion kautta.