Otsikko
Kysyisin ruotsalaisen (muistaakseni lehtimiehen) nimeä. Hän oli kirjoittanut kolmen kirjan käsikirjoituksen ja kuoli ennenkuin ensimmäistäkään oli julkaistu…

Kysytty

Kysyisin ruotsalaisen (muistaakseni lehtimiehen) nimeä. Hän oli kirjoittanut kolmen kirjan käsikirjoituksen ja kuoli ennenkuin ensimmäistäkään oli julkaistu. Asiasta oli Helsingin Sanomissa juttu muutama viikko sitten. Siitä jäi kuva, että ensimmäinen hänen kirjoistaan olisi juuri suomennettu. Mielessä pyörii nimi Mats Larssen, mutta se voi liittyä täysin eri yhteyteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on ilmeisesti Stieg Larsson, tukholmalainen toimittaja ja kirjailija, joka kuoli 2004 sydänkohtaukseen vain 50-vuotiaana. Hän jätti jälkeensä valmiit käsikirjoitukset romaanitrilogiaa varten. Trilogian ensimmäinen osa Miehet, jotka vihaavat naisia on vasta julkaistu suomeksi. Larssonista oli juttu Helsingin Sanomissa 8.11.2006.