Kysyisin mikä on sukunimen Surakka alkuperä? Entä Erkkilä?

Kysytty

Kysyisin mikä on sukunimen Surakka alkuperä? Entä Erkkilä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pohjois-Karjalassa yleisestä Surakka-nimestä löytyy mainintoja jo 1600-luvulta. Karjalaista nimistöä tutkinut Viljo Nissilä on tulkinnut nimen juontuvaksi venäjänkielisestä sukulaisuusnimityksestä šurak, "vaimon (naisen) veli" samoin kuin venäjän Šurak ja Šurakov. Vaihtoehtoiseksi tulkinnaksi Nissilän näkemykselle Pirjo Mikkonen ja Sirkka Paikkala esittävät, että nimen taustalla ovat Aleksanteri-nimen puhuttelumuodot Sura ja Surkka (venäjässä Šura, Šurka): Surakka on voitu johtaa Surasta -kka-johdinta käyttämällä.

Erkkilä-nimen taustalla on yksinkertaisesti nimi Erkki. Erkki on ollut hyvin yleinen ja vakiintunut muunnos keskiajalla maahamme levinneestä skandinaavisesta henkilönnimestä Erik. Siitä tuli eri muunnoksineen 1500-luvulla yleisimpiä ristimänimiämme. Tämän vuoksi eri puolilla Suomea on ollut paljon Erkkilä-nimisiä taloja, ja siten sukunimi Erkkilä on voinut kehittyä monella paikkakunnalla.

Lähteet:
Pirjo Mikkonen & Sirkka Paikkala, Sukunimet
Viljo Nissilä, Suomen Karjalan nimistö

10 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Sukunimi Surakka lienee tullut kastenimestä Sirak-Syrak.
Samoin lienee sukunimen Siira tausta.
Monet karjalaisperäiset sukunimet ovat kastenimiä, vaikka monia muita syntyteorioita on esitetty. Apostolit, profeetat,marttyyrit ja pyhimykset ovat olleet suosittuja etunimiä. Gorgonius- Korho,Siirak- Surakka, Siira,Theofilus- Vehvil,
Gregorius-Reko,Stephanus-Tahvo jne.
Kronikan mukaan Aleksanteri Nevalaisen isän Novgorodin ruhtinaan Jaroslav Vsevolodovitšin käskystä kesällä 1227 oli toimitettu karjalaisten joukkokaste.

Aiheesta on kirjoittanut myös prf. Martti Ruuth.
Kirjallisuutta:
Utdrag af Ryska annaler. Suomi vuosikerta 1848, s. 45, 46.

Vanhimmat karjalaiset nimet ovat mies-loppuisia, nen- päätteisiä sukunimiä esiintyi vasta myöhemmin keskiajalla.