Kysyisin liikenteessä käytetystä puukaasulaitteista . Toimintaperiaate ym. kiinnostaa.

Kysytty

Kysyisin liikenteessä käytetystä puukaasulaitteista . Toimintaperiaate
ym. kiinnostaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun arkistosta http://www.kirjastot.fi/tietopalvelu/arkisto.asp löytyy hakusanalla puukaasu neljä vastausta häkäpönttöautoja koskeviin kysymyksiin. Niissä mainitaan R. Boijerin kirja Puukaasu autoissa vuodelta 1940, Pasi Ristimäen kirja Puukaasuttimen uudet käyttökohteet (1997) ja Simo-Pekka Parmalan kirja Puukaasu moottoriajoneuvojen polttoaineena (1980), joita löytyy myös maakuntakirjastoista. Yliopistojen LINDA -tietokannassa on lisäksi useita eri merkkisten puukaasuttimien ohjekirjoja lähinnä 1940 -luvulta, mutta niiden kaukolainaus saattaa olla vaikeampaa. Teknillisen korkeakoulun kokoelmatietokannasta löytyi kirja Kurki-Suonio, Ilmari: Puukaasun käyttö dieselmoottoreissa : Teknillisen korkeakoulun lämpövoimalaboratorion tutkimusselostus, Helsinki 1965.

Aikakauslehtiartikkeleita on löytynyt ainakin seuraavat: KIRSTINÄ,Heikki: "Tauno ajelee täyttä häkää. Tauno Mämmin ekologinen häkäpönttöpyörä." Suomen luonto, 1998, no. 3, s. 30-31.
BRAX, Anne: "Jalka puukaasupolkimelle. Seppo Laaksosen häkäpönttö-Chevrolet." Suomen luonto, 1993, no. 12, s. 10.
HAAPAVAARA, Matti: "Puukaasuauto kuin silloin ennen: pilkettä pönttöön". Tekniikan maailma, 1989, no. 16, s. 66-67.
KARI, Urho: "Ekoautoilijoiden yhdistys perustettu: puukaasuauton rakentamisesta ja käytöstä". Koneviesti, 1997, no 22, s. 39. Lisäksi löysin ALEKSI -tietokannasta seuraavan artikkeliviitteen NUMMINEN, Juha: Häkää suonissa: puukaasutinautoilijoissa elää sitkeiden sissitaistelijoiden henki. Haastateltavina Ismo Lehmusto ja Vesa Mäkinen, jotka autoilevat ekologisesti häkäpönttöautoilla. Tuulilasi 1999, nro 9; s.74-78.

VTT:n julkaisutietokannasta http://otatrip.hut.fi/vtt/jure/ löytyvät hakusanalla puukaasu* julkaisut Korvaavien moottoripolttoaineiden käyttötutkimus Suomessa 1986. VTT, Espoo sekä Etanoli kuorma-auton polttoaineena. Käyttökokemuksia ottomoottoriksi muunnetusta dieselmoottorista Nylund, Nils-Olof; Eklund, Tom 1987. VTT, Espoo.