Otsikko
Kysyisin kaikkein ensimmäisestä Suomi-Neitoa esittävästä taulusta, eli Edvard Iston maalauksesta vuodelta 1899, jossa Suomi-Neito suojeli Suomen lakikirjaa…

Kysytty

Kysyisin kaikkein ensimmäisestä Suomi-Neitoa esittävästä taulusta, eli Edvard Iston maalauksesta vuodelta 1899, jossa Suomi-Neito suojeli Suomen lakikirjaa kaksipäiseltä venäjää kuvastavalta kotkalta.

1. Missä taulua säilytetään ja pidetäänkö sitä koskaan esillä jossain museoissa?

2. Myydäänkö siitä taulusta jäljitelmäjulisteita ja jos niin missä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuo Eetu Iston maalaus on nimeltään Hyökkäys. Se on Suomen Kansallismuseon omaisuutta ja nähtävillä siellä. Maalauksesta tehtiin aikanaan kymmeniä tuhansia painokuvia ja kortteja. Seikkaperäistä tietoa Istosta ja maalauksesta löytyy Pekka Rönkön teoksesta Isto -- Eetu Isto (1865-1905) ja Hyökkäys (1899). Pohjoinen 1990.

Kortteja ja julisteita saattaa löytyä antikvariaateista. Kannattaa kysyä myös Kansallismuseon museokaupasta: http://www.nba.fi/fi/skm_museokauppa