Löytyisikö kaunokirjoja, joissa kuvattaisiin yksityiskohtaisesti maalauksen eli vaikkapa maisemateoksen syntymistä?

Kysytty

Löytyisikö kaunokirjoja, joissa kuvattaisiin yksityiskohtaisesti maalauksen eli vaikkapa maisemateoksen syntymistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyselykierros kollegoiden keskuudessa tuotti seuraavanlaisen listan. Monissa teoksissa käsitellään nimenomaan muotokuvamaalausta, mutta on joukossa joku maisemamaalaustakin käsittelevä:

Kauko Aalto: Mies ja myllynkivi
Francois-Regis Bastide: Valo ja ruoska
Albert Camus: Jonas eli taiteilija työssä (novelli kokoelmassa Maanpako ja valtakunta)
Tracy Chevalier: Tyttö ja helmikorvakoru
Tracy Chevalier: Neito ja yksisarvinen
Sarah Dunant: Venuksen syntymä
Torgny Lindgren: Oikea maisema (novellikokoelma, niminovellissa Ruotsin prinssi Eugen maalaa maisemataulua)
W. Somerset Maugham: Kuu ja kupariraha (Paul Gauguinista kertova elämäkertaromaani)
Haruki Murakami: Komtuurin surma
Sirpa Mäkelä: Henriette ja vallan varjot
Arturo Perez-Reverte : Taistelumaalari
Juan Manuel de Prada: Myrsky
Alyson Richman: Van Goghin viimeinen rakkaus
Mila Teräs: Sininen huone
Oscar Wilde: Dorian Grayn muotokuva
Virginia Woolf: Majakka
Susan Vreeland: Sininen neito
Susan Vreeland: Artemisian rohkeus
Kurt Vonnegut,: Siniparta
Finn Zettermann: Lydian salaisuus, matka maalausten taakse
Rolf Yrlid: Aika Arlesissa