Kysyisin kahdesta laulusta: 1. Poika laulaa kuolleen lemmikkikoiran muistoksi. En muista sanoista muuta kuin kertosäkeessä "kun haukun kuulen", mutta laulussa…

Kysytty

Kysyisin kahdesta laulusta:
1. Poika laulaa kuolleen lemmikkikoiran muistoksi. En muista sanoista muuta kuin kertosäkeessä "kun haukun kuulen", mutta laulussa poika kertoo, miten iloisesti koira aina tervehti tms.
2. Äitini lauloi minulle lapsena laulua, jossa kerrottiin kesäisestä saariretkestä. Siitä muistan vähän enemmän: ... mennään saarelle kaikki... vain vanha Emma ja harmaa kissa kotimiehiksi jäivät... Auttaisiko, että äitini oli alakoulun opettaja, valmistunut aikanaan Suistamon seminaarista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tätä lemmikkikoiran muistoksi tehtyä laulua en annetuilla vihjeillä kyennyt löytämään - toivottavasti joku muu tunnistaa laulun -, mutta jälkimmäinen on Alice Tegnérin ruotsinkielisestä laulusta (jota en tähän hätään kyennyt selvittämään) tehty käännös (J. N. Lahtinen) nimellä "Saareen". Laulu alkaa sanoilla "Tuuli laulaa ja purjeet liehuu, mennään saarelle kaikki". Vanha Emma ja harmaa kissa esiintyvät toisessa säkeistössä.

Tämä Saareen löytyy nuottina ainakin kokoelmista Suuri kevät- ja kesälaulukirja (WSOY 1984) ja Lasten toivelaulukirja (Fazer 1981). Äänitettä tästä laulusta ei näyttäisi olevan tarjolla ollenkaan.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto

3 ääntä

Kommentit

Kyseessä on kappale nimeltä "Pieni ystävä" tai "Pieni ystäväin"..Timo Turunen esitti laulun tenavayähdessä 90-luvun alussa. Pätkä löytyy luultavasti youtubesta. Tässä vielä sanat:
Pieni mä olin
vielä itsekin
kun koiranpennun syliini sain.
Saaneeni tiesin
mä tosi kaverin,
et leikkikalu ollut sä lain.
Sinä kasvoit mun vierelläin.
Kuinka hyvä on ollutkaan näin.

;: Sä oot mun pieni rakas ystäväin,
juosta kanssas mä sain lailla tuulen.
Niin lämmin tunne herää sisälläin,
kun sun haukkuas vain mä jostain kuulen :;

Usein mä tunsin
mua ymmärrä ei
koko maailmassa varmaan kukaan.
Tieni kun metsään
ja poluille vei
vain sinä silloin kelpasit mukaan.
Alla puiden joskus itkinkin.
Ja sun turkkiasi silitin.

;: Sä oot mun pieni rakas ystäväin.
Juosta kanssas mä sain lailla tuulen.
Niin lämmin tunne herää sisälläin
kun sun haukkuas vain mä jostain kuulen. :;

Yhteinen aika pian lopussa on.
Sitä hyväksyä on vaikeaa.
Päivät nuo, leikit ja riemut auringon
taivaanrannan taakse katoaa.
Pian sammuu säde viimeinen.
Siitä kiinni pitää voi mä en.

;: Sä oot mun pieni rakas ystäväin
juosta kanssas mä sain lailla tuulen.
Niin lämmin tunne herää sisälläin
kun sun haukkuas vain mä jostain kuulen :;

Hienoa, että Kirjastotäti muisti tämän Timo Turusen esityksen! Kyseessä on siis Eeva Kiviharjun säveltämä ja sanoittama laulu "Pieni ystäväin", joka on ensimmäisen kerran julkaistu vuonna 1991 samannimisellä Turusen CD-levyllä. Sittemmin kappale on julkaistu muillakin äänitteillä ja nuottina (sanoineen) se löytyy mm. Suuresta toivelaulukirjasto 14.

Heikki Poroila