Kysyisin jouhikon jousesta. Minkä verran jousessa pitäisi olla jouhia? Pitäisikö jouhet pitää tiukalla vai löysällä? Minulla on itse tekemäni jouhikko, kolme…

Kysytty

Kysyisin jouhikon jousesta. Minkä verran jousessa pitäisi olla jouhia? Pitäisikö jouhet pitää tiukalla vai löysällä? Minulla on itse tekemäni jouhikko, kolme kieltä häntäjouhista ja jousessa n. 70 jouhta. Se soi aika hyvin, mutta korkeilla sävelillä ääni muuttuu vikiseväksi. Olen kokeillut tallaa eri paikoissa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tähän kysymykseen en osaa vastata suoraan, mutta yritän antaa lähteitä, joista voit mahdollisesti saada lisää tietoa.

Rauno Nieminen on soitinrakentaja, joka on kirjoittanut paljon jouhikosta, esimerkiksi kirjan (tai nuotin) "Jouhikko - The bowed lyre" (2. korjattu painos 2017). Se sisältää tekstiä, kuvia, nuotteja ja cd-levyn. Siinä jouhikon jousesta kerrotaan vain lyhyesti jousen käytön yhteydessä (s. 44-45). Sen mukaan sointiin vaikuttavat jousen malli (kaareva vai suora) ja jouhinipun kiinnitys, jousen paino ja jouhien määrä, mutta mitään tarkkaa määrää ei anneta. Hyvä jousi on kuitenkin kevyt, painaa 15-20 grammaa. Myös tapa käyttää jousta vaikuttaa soittimen ääneen. Esimerkiksi tallan läheltä soitettaessa ääni on voimakas ja kirkas ja kauempana tallasta ääni heikkenee ja tummenee.

Rauno Niemisen väitöskirjassa ”Soitinten tutkiminen rakentamalla : esimerkkinä jouhikko” (Sibelius-akatemia, 2008) on käsitelty myös jousta, jouhien kiinnitystä ja kiristämistä ja kirjassa on myös jouhikon rakennuspäiväkirja. En nyt pääse katsomaan kirjaa, mutta sen tiivistelmä ja sisällysluettelo löytyvät täältä:

https://etno.net/oppimateriaalikirja/soitinten_tutkiminen_rakentamalla_…

Rauno Niemisen yhteystiedot löytyvät hänen verkkosivultaan: http://raunonieminen.com/