Kysyisin informaatio- ja kirjastoalan ammattitutkinnosta, jonka voi suorittaa oppisopimuksena. Onko kirjastoalalle työllistynyt väkeä tätä kautta?

Kysytty

Kysyisin informaatio- ja kirjastoalan ammattitutkinnosta, jonka voi suorittaa oppisopimuksena. Onko kirjastoalalle työllistynyt väkeä tätä kautta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoalan oppisopimuskoulutusta antaa ainakin Keravan ammattiopisto. Lista kirjastoalan koulutusta antavista oppilaitoksista löytyy esim. kirjastot.fi -sivustolta, josta saat muutenkin tietoa alan opinnoista, sekä opetusministeriön sivuilta:

http://www.kirjastot.fi/kirjastoala/opiskelu/

http://www.minedu.fi/opm/kulttuuri/kirjastot/perustietoa/kmka.html#muu%…

Tilastotietoa oppisopimuskoulutettavien työllisyystilanteesta ei löytyne helposti, asia on sen verran uusi. Turun kaupunginkirjastossa on vuosittain 1-3 oppisopimusopiskelijaa, jotka valitaan työvoimatoimiston kanssa erikseen tehtävän sopimuksen mukaisesti. Mikäli olet työtön työnhakija, sinunkin kannattaa tässä asiassa kääntyä työvoimatoimiston puoleen. Heillä voi myös olla kaipaamiasi tietoja työllistymisluvuista.