Kymmenisen kilometriä Porvoosta koilliseen sijaitsee Ilolan kylä. Ilola on Kuninkaantien varrella ja kylän historiallinen nähtävyys on Postimäen mäkitupa-alue…

Kysytty

Hei

Kymmenisen kilometriä Porvoosta koilliseen sijaitsee Ilolan kylä. Ilola on Kuninkaantien varrella ja kylän historiallinen nähtävyys on Postimäen mäkitupa-alue. En kuitenkaan ole niinkään kiinnostunut Postimäestä, vaan koko kylästä. Onko Ilolasta tehty mitään kylähistoriikkiä tai onko kylä mukana jossakin laajemmassa paikallishistoriallisessa teoksessa? Tai mistä saattaisi löytyä ylipäätään jotakin historiallista materiaalia Ilolasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Porvoon kirjastosta löytyi tällaista tietoa:

Porvoon Ilola on ennen vuoden 1997 kuntaliitosta kuulunut Porvoon maalaiskunnan alueeseen. Erillistä historiikkia ei näyttäisi olevan. Kotiseutukokoelmasta löytyvät mm. seuraavat:

- Anders Allardt: ”Borgå sockens historia” (3-osainen, v. 1925-30). Pitäjänhistoriassa on muutamia kappaleita Ilolasta (esim. Illby gård, Säterierna och donationshemmanen i Illby)
- ”Hembygdsminnen” samlade av Borgå folkhögskola. Siinä on ihmisten muistelmia esim. kulttuurisista tavoista (Gamla julseder i Illby)
- ”20 år med Postbacken 1968-1988 – en berättelse om hur ungdomsförbund med sin verksamhet räddade ett hotat backstuguområde”

Lisäksi on muutamia muita muistelmateoksia sekä lehtiartikkeleita mm. alueen arkeologiasta.

Suomeksi on Göran Selénin teos Porvoon pitäjä kautta aikojen (2-osainen, v. 1997). Kirjassa on jonkin verran tietoa Ilolasta, mm. luku nimeltä "Ilolan myllyt".

1 ääntä

Kommentit

Hgin yliopiston kirjastosta näyttäisi löytyvän

Tietueen ID 001754288
Nimeke LinkFönster mot Postbacken / T:mi Leena Joutsenniemi.
Julkaistu Borgå landskommun : Borgå lk, [1996]
Ulkoasu 1 videokasetti (15 min)
Huomautus Video.
Aineisto Videotallenne
Kieli swe
Muu(t) tekijä(t) LinkJoutsenniemi, Leena.
Muu(t) tekijä(t) LinkLeena Joutsenniemi (yhtiö)

Maanpuolustuskorkeakoulun kirjastossa on lisäksi teos, jossa kaiken muun vakoiluun liittyvän asian ohella kerrotaan siitä, miten jatkosodan jälkeen Neuvostoliiton ja Porkkalan välillä tapahtuva vakoiluliikenne toimi. Mm. toimitettiin aineistoa vakoojille, aineiston vaihto tapahtui heittämällä sopiva salkku maantien ojaan Ilolassa. Valitettavasti en muista teoksen nimeä, veikkaan Isänmaan portinvartijat, mutta saatan olla väärässä.