Kuuluuko Japani öljyntuottajamaihin? Wikipedian öljyntuotantoa käsittelevässä artikkelissa on maailmankartta, johon on merkitty öljyä tuottavat maat, ja niissä…

Kysytty

Kuuluuko Japani öljyntuottajamaihin? Wikipedian öljyntuotantoa käsittelevässä artikkelissa on maailmankartta, johon on merkitty öljyä tuottavat maat, ja niissä Japani on harmaan värinen, mikä tarkoittaisi, että se ei tuota öljyä. Sitten kuitenkin artikkelissa, jossa on luettelo maaöljyntuottajavaltioista, luettelosta löytyy Japani. On myös muitakin maita, joiden kohdalla on näin, kuten olen kirjoittanut.

Vastaus

Vastattu

Japani kuuluu niihin maihin, joilla ei ole kotimaisia öljyvaroja.

Käyttökelpoisen katsauksen Japanin energiataloudesta  – nimenomaan öljyn näkökulmasta –  voi lukea Paul Robertsin kirjasta Kun öljy loppuu : uuden energiatalouden vaihtoehdot. Roberts huomauttaa Japanin olleen jo kauan tuontiöljyn varassa ja toteaa kotimaisten öljyvarojen puutteen johtaneen maassa sekä energiatehokkaan politiikan omaksumiseen että niukasti energiaa kuluttavan elämäntavan hyväksymiseen.