Kuulin joskus viime vuonna radiosta pätkän keskustelusta, jossa puhuttiin fiktiivisestä romaanista, jossa oli käytetty henkilönä ihmistä, joka on oikeasti…

Kysytty

Hei! Kuulin joskus viime vuonna radiosta pätkän keskustelusta, jossa puhuttiin fiktiivisestä romaanista, jossa oli käytetty henkilönä ihmistä, joka on oikeasti ollut olemassa, ja ohjelmassa keskusteltiin siitä, saako niin tehdä. Henkilö oli muistaakseni suomalainen runoilija (nainen?), mutta en saa päähäni kuka, sen paremmin kuin sitäkään kirjan oli kirjoittanut tai mikä sen nimi oli. En tiedä löytyykö tällä perusteella mitään kirjaa. Käsittääkseni kirja oli melko vasta julkaistu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on varmaankin Helena Sinervon Finlandia-palkinnon saanut romaani Runoilijan talossa, jossa päähenkilönä on runoilija Eeva-Liisa Manner. Kuvauksessa tosiasiat sekoittuvat fiktiiviseen kerrontaan, ja tämä on aiheuttanut närkästystä mm. kirjailijan sukulaisten keskuudessa.

Samantapaista kohua aiheutti 1941 ilmestynyt Helvi Hämäläisen Säädyllinen murhenäytelmä, jossa kirjailija kuvasi suomalaisen sivistyneistön elämää tosiasioita ja fiktiivistä kerrontaa sekoittaen siten, että päähenkilöt olivat tunnistettavissa.