Kuntohoitajan koulutusta koskevaa tietoa: koulutusammatin historiaa, milloin alkanut, missä, koulutuksen kesto eri aikoina, pääsyvaatimukset, opetus…

Kysytty

Kuntohoitajan koulutusta koskevaa tietoa: koulutusammatin historiaa, milloin alkanut, missä, koulutuksen kesto eri aikoina, pääsyvaatimukset, opetus-suunnitelma ym.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Anita Löfmanin kirjassa Lääkitysvoimistelijasta fysioterapeutiksi (1993)käsitellään ns. apuhenkilökunnan koulutusta s. 105-107 ja kerrotaan kuntohoitajakoulutuksen alkaneen syksyllä 1972. Kuntohoitajan koulutukseen liittyvää muuta kirjallisuutta:

Terveydenhuollon opetussuunnitelmatoimikunta
Terveydenhuollon opetussuunnitelmatoimikunnan mietintö : keskiasteen koulunuudistus 11. Opetusministeriö Nide = Band 11 : Kuntohoitajan koulutusammatin opetussuunnitelma (Komiteanmietintö, 1977, 3).

Terveydenhuollon peruslinja. Kuntohoitajan opetussuunnitelma peruskoulu- ja ylioppilaspohjaista koulutusta varten. Ammattikasvatushallitus, 1987.

Kuntohoitajan opetussuunnitelman perusteet. Ammattikasvatushallitus, 1989. 2. p. 1989. - 3. p. 1991.

NIMEKE: Kuntohoitajakoulutus
JULKAISUSSA: Kuntohoitaja. 1988 : 3, s. 6-7

Myös seuraavista julkaisuista saattaisi mahdollisesti olla hyötyä:

Tolvanen, Aira: Kuntohoitaja, ammatti vailla tulevaisuutta. Turku, 1996. Pro gradu -työ : Turun yliopisto, kasvatustiede.

Kuntoutushenkilöstö. - Lääkintöhallitus,1990. (Lääkintöhallituksen julkaisuja, 164).

Kuntoutushenkilöstökysely 1986. Julk. Lääkintöhallitus,1988(Lääkintöhallituksen julkaisuja, 116).

Lehtonen, Kimmo: Fysioterapia - vastaus nykyajan stressiin ja kiireeseen? Tutkimus lääkintavoimistelijoiden ja kuntohoitajien ammateista, työstä ja kvalifikaatiosta. Turku : Turun yliopisto, 1987. (Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta. Julkaisusarja A 119/1987).

NIMEKE: Kuntohoitajan yleisammatillinen toimenkuva
JULKAISUSSA: Kuntohoitaja. 1991 : 3, s. 24-26.

Asiantuntija-apua löytynee Suomen kuntohoitajayhdistys ry:stä, Teerisuonkuja 4 Helsinki, p. 09 8702927 tai opetushallituksesta p. 09 774 775.