Kumpi on terveellisempi vaihtoehto leivän päälle? 1) yksi valmisviipale normaalirasvaista 28 pros. juustoa 2) kaksi valmisviipaletta 17 pros. juustoa Kyseessä…

Kysytty

Kumpi on terveellisempi vaihtoehto leivän päälle?
1) yksi valmisviipale normaalirasvaista 28 pros. juustoa
2) kaksi valmisviipaletta 17 pros. juustoa
Kyseessä siis kooltaan samanlaiset valmisviipaleet.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kahdessa vähempiraasvaisessa viipaleessa on yhteensä hiukan enemmän rasvaa kuin yhdessä runsasrasvaisemmassa (jos oletamme viipaleen painoksi 5 gr, rasvämäärät ovat 1,7 ja 1,4 gr). Kysymys vaihtoehtojen terveellisyydestä riippuu taas monesta muustakin asiasta kuin rasvan määrästä. Tärkeintä lienee se, mistä rasvasta juustoissa on kyse ja kuinka paljon tällaisia juustoviipaleita ylipäätään syö suhteessa muuhun ravintoon. Terveellisyys on harvoin määritettävissä yhden ruoka-aineen suhteen, kysymys on enemmän kokonaisuudesta.

Jos juustot sisältävät tavanomaista maitoperäistä eläinrasvaa, on ihan määrän perusteella terveellisempää syödä yksi rasvaisempi kuin kaksi vähempirasvaista viipaletta. Jos juustojen rasva on kasvisperäistä, näin pienellä erolla tuskin on terveydellistä merkitystä.

Heikki Poroila