Kummittelua on havaittu esim hylätyissä Sairaaloissa onko aaveet tosia ja mitä kummittelu pitää sisällään?

Kysytty

Kummittelua on havaittu esim hylätyissä Sairaaloissa onko aaveet tosia ja mitä kummittelu pitää sisällään?

Vastaus

Vastattu

Kummittelu on ilmiö, jolle ei ole löytynyt mitään tieteellistä selitystä. Useimmat tutkijat ovatkin sitä mieltä, että kysymys on ihmisen aivojen tuottamista hallusinaatioista eli harha-aistimuksista, jotka tilanteesta ja ympäristöstä riippuen tulkitaan esimerkiksi jo kuolleitten esiintymisiksi. Monet ihmiset uskovat kummituksiin ja aaveisiin, mutta mitään todisteita sellaisten olemassaololle ei ole kyetty löytämään. Taikureiden ammattikunta tietää tekniikoita, joilla voidaan synnyttää hyvin todentuntuisia "kummittelun" kokemuksia. Ne ovat kuitenkin kaikki viihdettä, eivät todellisiä ilmiöitä. Kummitukset, taikuus ja vastaavat ilmiöt ovat erittäin suosittuja viihdeteollisuuden käyttämiä elementtejä kirjoissa, sarjakuvissa ja elokuvissa. Se ei kuitenkaan tee näistä ilmiöistä todellisia, vaan todistaa ainoastaan niiden markkina-arvon.

Heikki Poroila