Kuluttaako pakkasella käveleminen enemmän energiaa? Paljonko kuluu kaloreita kävellessä saman lenkin 5 km/h pakkasta -15 tai 0 astetta tai 15 tai 25 astetta?

Kysytty

Kuluttaako pakkasella käveleminen enemmän energiaa?
Paljonko kuluu kaloreita kävellessä saman lenkin 5 km/h pakkasta -15 tai 0 astetta tai 15 tai 25 astetta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kylmässä ympäristössä paikallaan oleva ihminen kuluttaa lämpimässä oleilevaa enemmän energiaa, koska kehon lämmöntuottomekanismit (kuten lihasvärinä) käynnistyvät ruumiinlämmön säilyttämiseksi. Tilanne kuitenkin muuttuu, kun lähdetään liikkumaan reippaasti. Tällöin lihakset tuottavat lämpöä, ja pelkästään lämmöntuottoon tarvittavien mekanismien tarve vähenee. Liikkumiseen tarvittavan lihastyön hyötysuhde on noin 25%, joten suurin osa siihen käytetystä energiasta muuttuu joka tapauksessa lämmöksi. Liikkujalle tämä näkyy ylimääräisen lämmön poistumisena hikoiluna. Riittävän reippaasti liikkuessa pakkasellakin hikoiluttaa, joten lämpöä jää tällöin "yli" eikä energiankulutus kasva siksi, että kehoa tarvitsisi erikseen lämmittää.
Toisaalta kulutusta voi lisätä raskas kylmävaatetus ja sen vaikutus koordinaatioon. Tässä lähteenä käytetyn Finnish Fitness Plan - Terve Suomi -ohjelma -sivuston mukaan energiankulutus esim. kävelyssä voi kasvaa noin 15%. Pakkasessa liikkumisellaa voi toki olla muita vaikutuksia esim. hengityselimiin, ja ne kannattaa huomioida. Lähde ja lisätietoja: http://ffp.uku.fi/intro/kylma.htm.

Arvio energiankulutuksesta eri liikuntalajeissa ylipäätään löytyy samalta sivustolta osoitteesta http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet/energycosts.pl.