Otsikko
"Kukkaron nyörit" Sanotaan että kukkaron nyörit auki tai että kukkaron nyörit on pidettävä tiukalla. Halutaan siis että joku raottaa lompsaansa tai että…

Kysytty

"Kukkaron nyörit"

Sanotaan että kukkaron nyörit auki tai että kukkaron nyörit on pidettävä tiukalla. Halutaan siis että joku raottaa lompsaansa tai että rahoista on pidettävä kiinni.

Mutta millainen on nyörillinen kukkaro? Tarkoittaako se sellaista nahkapussukkaa, joka avataan tai suljetaan nyöreillä? Tällaisen voi kuvitella roikkuvan keskiaikaisen ihmisen vyöllä. Millaisesta ajankohdasta olisi kyse? Vai onko nyöritetty kukkaro jotain ihan muuta?

Vastaus

Vastattu

Vanhan kirjasuomen sanakirjan mukaan kukkaro esiintyy jo Mikael Agricolan teksteissä 1500-luvun puolivälissä. Se on voinut tarkoittaa kolehtihaavia tai laukkua, mutta ennen kaikkea pussia, erityisesti mutta ei yksinomaan rahapussia. Oletettavasti sanonnalla on tarkoitettu juuri nyöreillä suljettavaa nahkapussia. Tällaisia käytettiin yleisesti Euroopassa vielä 1600-luvulla.