Kuka toimi Heinolan pormestarina syksyllä 1908 Karl von Gerdten hukuttua samana kesänä traagisesti?

Kysytty

Kuka toimi Heinolan pormestarina syksyllä 1908 Karl von Gerdten hukuttua samana kesänä traagisesti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Karl von Gerdten menehtyi 22.6.1908. Pormestarin virka julistettiin haettavaksi 13.7.1908. Kuulutus avoimesta virasta julkaistiin esimerkiksi Helsingin Sanomissa 18.7.1908. Maistraatin puolesta ilmoituksen lehteen toimitti "R.F. Wrede Vt."

27.8.1908 kertoivat useat sanomalehdet, että Heinolan pormestarin virkaa toistaiseksi hoitamaan valittiin varatuomari S.V. Cornér (Vilho Cornér).

12.9.1908 uutisoi Heinolan Sanomat Pekka Zimmermannin saaneen suurimman äänimäärän pormestarinvaalissa. Lehden samalla sivulla Heinolan kaupunginvaltuuston kokouksesta mainittiin mm. seuraavaa: "Kuvernöörin tiedusteluun parooni R.F. Wreden nimityksestä kaupungin pormestarin viran hoitajaksi päätti valtuusto vastata, että hra parooni Wrede on ollut pormestarina ja jo eronnut ei valtuustolla ole asiasta enää mitään tekemistä."

22.12.1908 Mikkelin Sanomien mukaan varatuomari Holmerus Jyväskylästä ja varatuomari Cornér Heinolasta olivat ilmoittaneet, että eivät halua tulla huomioon otetuksi Heinolan pormestarin virkaa täytettäessä. Pekka Zimmermann oli edelleen ykkössijalla tehtävään.

3.3.1909 Uutisoitiin Pekka Zimmermannin lopullisesta valinnasta Heinolan pormestariksi.

Ilmeisesti siis heti Karl von Gerdtenin kuoleman jälkeen pormestarin tehtäviä hoiti lyhyen aikaa R.F. Wrede ja myöhemmin vt. pormestarina jatkoi Vilho Cornér, kunnes Pekka Zimmermann lopullisesti aloitti virassaan.

Lähde: Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot