Otsikko
Kuka on Yhdysvaltain presidenteistä tunnetuin?

Kysytty

Kuka on Yhdysvaltain presidenteistä tunnetuin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lienee aika mahdotonta määrittää, kuka Yhdysvaltojen presidenteistä olisi maailmanlaajuisesti tunnetuin. Tunteminenkin on hankala määritelmä: riittääkö, että nimi tunnistetaan Yhdysvaltojen presidentiksi, vai pitäisikö hänestä tietää myös jotakin?

Tein jonkinlaiseksi suuntaa antavaksi kokeeksi Google-hakuja Yhdysvaltojen presidenteistä John F. Kennedyyn asti, ja otin mukaan myös George Washingtonin. Hakutuloksia tuli tällaisia määriä:

Donald Trump 424 000 000 tulosta

Barack Obama 172 000 000 tulosta

George W. Bush 59 200 000 tulosta

Bill Clinton 32 800 000 tulosta

George H. W. Bush 50 100 000 tulosta

Ronald Reagan 24 600 000 tulosta

Jimmy Carter 11 500 000 tulosta

Gerald Ford 3 100 000 tulosta

Richard Nixon 13 600 000 tulosta

Lyndon B. Johnson 3 770 000 tulosta

John F. Kennedy 53 700 000

George Washington 66 900 000 tulosta

Tällä perusteella siis nykyinen presidentti Donald Trump voisi olla tunnetuin, mutta hakutulokset eivät luonnollisestikaan suoraan vielä kerro siitä, mitä ihmiset tietävät. Yleisesti voisi ajatella, että tuoreimmat presidentit ovat ihmisillä parhaiten muistissa. Toisaalta John F. Kennedy lienee hiukan vanhemmista presidenteistä tunnetuimpia, sillä hän sai aikoinaan paljon julkisuutta ja etenkin hänen murhansa muistetaan vielä.

Hakutuloksia ei siis kannata ottaa minkäänlaisena totuutena tai edes uskottavana arvauksena, mutta se on ainakin yksi tapa lähestyä asiaa.