Kuka on säveltänyt RAY:n pokeriautomaatin ns. tuplausäänen? Esiintyy aika usein myös kännyköiden soittoäänenä, joten saako tekijä teostomaksuja?

Kysytty

Kuka on säveltänyt RAY:n pokeriautomaatin ns. tuplausäänen?
Esiintyy aika usein myös kännyköiden soittoäänenä, joten
saako tekijä teostomaksuja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ray:stä kerrottiin, että tunnuksen on säveltänyt heidän työntekijänsä Kimmo Koskinen, joka saa kännyköiden soittoäänistä korvaukset. Melodia on rekisteröity Teostoon ja sen käyttöoikeudet ovat sekä Kimmolla että RAY:llä. Toisin sanoen melodiaa ei saa käyttää missään muualla ilman tekijänoikeuksien haltijan lupaa.

Ääni on virallisesti rekisteröity tavaramerkki. Löytyy Patentti- ja rekisterihallituksen tavaramerkkitietokannasta rekisterinumeroilla 217552 ja 217553: http://tavaramerkki.prh.fi/