Mihin joutui E-osuuskauppaliikkeen tiloissa ollut taide (tauluista kai suurin osa muotokuvia), kun osuuskaupat ajettiin alas. Eniten minua kiinnostaisi Oulun…

Kysytty

Mihin joutui E-osuuskauppaliikkeen tiloissa ollut taide (tauluista kai suurin osa muotokuvia), kun osuuskaupat ajettiin alas. Eniten minua kiinnostaisi Oulun Osuuskaupan konttorilla olleet muotokuvat, siinä joukossa myös isästäni (Kaarlo Huhtala) v. 1966 maalattu. Niitä tauluja tuskin kukaan seinälleen osti, mutta kummalliselta tuntuisi, jos ne olisi hävitettty kokonaan. Minulla on isälle annettu pienempi taulu, mutta aina joskus mietityttää osuuskaupan tilaaman virallisen muotokuvan kohtalo.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

E-osuuskauppaliikkeen taulut löytyvät nykyisin Osuuskunta Tradekan tiloista Helsingistä. Osa teoksista on tosin lahjoitettu ympäri Suomea, mutta Helsingin tauluvarastossa on noin 50 muotokuvaa. Valitettavasti suurimmassa osassa tauluissa on puutteelliset tiedot esim. muotokuvan henkilöistä. Tästä syystä ainoa keino selvittää taitaa olla, että Kaarlo Huhtalan omainen käy paikan päällä katsomassa josko kuvien joukosta löytyisi isäsi muotokuva.

Osuuskunta Tradeka-yhtymän johdon sihteeri Marja-leena Erkkilä on lupautunut esittelemään Helsingissä olevat muotokuvat, jos vain pääset paikanpäälle. Toivottavasti näistä tiedoista on sinulle apua.