Otsikko
Kuka on kirjoittanut runon "Äiti". Runon nimi saattaa olla myös joku muu.

Kysytty

Kuka on kirjoittanut runon "Äiti". Runon nimi saattaa olla myös joku muu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakin Katri Valalta löytyy Äiti-niminen runo kokoelmasta Lehtimaja (1946): "Miten minussa kolkutatkaan,/sinä malttamaton!/ Mihin maiseen matkaan/noin kiire sinulla on?//Mitä työtä luovaa/käsi lähtee suorittamaan,/käsi tuo, jota muovaa/minun ruumiini tuskastaan?//Sinun lihasi, luusi/sokeasti muovailen,/olen kynnyspuusi - / vaan muuta en.//Sinä käsket, ja käskysi tautta/minut juurilta raastetaan./Niin saapuu ruumiini kautta/jokin uusi maailmaan."

Lisää äiti-aiheisia runoja löytyy seuraavista kokoelmista:

Ajatuksia äideistä, isistä ja lapsista. WSOY, 1988
Kirja äidille. Gummerus, 1997
Runon maa: suomalaisten toiverunot. Valitut Palat, 1994.
Tämän runon haluaisin kuulla 2. Tammi, 1987.
Äideistä parhain: runoja äidille. Otava, 1997.
Äiti: taiteen ja taiteilijoiden äitejä. Pohjoinen, 1996