Kuka kirjailija on kirjoittanut 2000-luvun alkupuolella kirjan, jossa keskeisessä roolissa on Pansion lähiö läntisessä Turussa? Tämä ei ole googlella tai…

Kysytty

Kuka kirjailija on kirjoittanut 2000-luvun alkupuolella kirjan, jossa keskeisessä roolissa on Pansion lähiö läntisessä Turussa? Tämä ei ole googlella tai kirjasammolla äkkiseltään selvinnyt asia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Niinkuin jo kysymyksessä arvelit, tämä  ei ollut yksinkertaisella googlauksella selviävä juttu.

Turusta kirjoittavat kirjailijat käyttävät mieluusti kaupungin lähiöitä tapahtumaympäristönä. Usein lapsuuden ja nuoruuden naapurustot näyttäytyvät tekstissä tunnistettavina vaikkei niitä nimettäisikään. Esimerkiksi Riku Korhonen esikoisromaanissaan Kahden ja yhden yön tarinoita (Sammakko, 2003) yhdistelee ominaispiirteitä useista lähiöistä, mutta antaa kuitenkin maantieteellisen kiinnityspisteen käyttämällä kadun nimeä.

Marko Kitin Viidakossa (Arator, 2003) esiintyy Varissuo. Muissa novelleissaan lähiö on nimetön.

Yksi romaani kuitenkin löytyy, jossa Pansion (ja Pernon) alue mainitaan oikein nimeltä. Marko Fromin Hiljaisten polkujen varrella (Kuvatar, 2005) alkaa kuvauksella Lumikonkadun ympäristöstä.

Kaikki nämä vastauksessa mainitut teokset ovat lainattavissa Vaski-kirjastoista.

0 ääntä

Kommentit

Hei! Tuo minun kirja Hiljaisten polkujen varrelta kertoo pääasiassa Halisten kaupunginosasta, jossa asuin aikoinaan nuorena yli 15 vuotta. 16 vuotta sitten muutettiin vaimon kanssa tänne Naantaliin. T. Marko From