Kuinka syvä on syvin Suomessa käytössä oleva porakaivo, jota käytetään veden ottamiseen ja missä se sijaitsee?

Kysytty

Kuinka syvä on syvin Suomessa käytössä oleva porakaivo, jota käytetään veden ottamiseen ja missä se sijaitsee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varmaa vastausta kirjastossamme olevien lähteiden perusteella en voi antaa. Seuraavia tietoja onnistuin jäljittämään:

RT-kortisto 61-10606 : Juomavesikaivot. Rakennustietosäätiö, 1996.
s. 4: Porakaivon syvyydet vaihtelevat yleensä 30...120 metriin. Yleensä syvyydeksi riittää 50...60 metriä. Koska kallioperän rakoilu useimmiten vähenee syvyyden kasvaessa runsaasti yli 100 metrin syvyisiä kaivoja ei kannata tehdä.

Luokka 66.93 KYS
KYSYMYKSIÄ kaivoista = Frågor om brunnar / Toivo Lapinlampi ... [et al.]
Helsinki : Suomen ympäristökeskus : Edita, jakaja, 2001
s.46: Kuinka syvä kallioporakaivo yleensä on?: keskimääräinen syvyys on 60-80 m, vaihdellen 20 ja 150 metrin välillä

Internetistä löysin tietoja syvemmistä kaivoista:

Kosken kunnassa on 240 syvä kaivo:
http://64.233.183.104/search?q=cache:ZEFaTwMR0A4J:www.koski.fi/hallinto…

56 § Paloaseman porakaivon pumpun rikkoutuminen
Paloaseman porakaivon pumppu on rikkoutunut. Porakaivon vettä on käytetty
matonpesupaikalla mattojen huuhteluun ja palolaitos on ottanut kaivosta sammutusveden.
Porakaivon, jonka syvyys on 90 / 240 metriä, vesi on pumpattu n. 45 m3 alavesisäiliöön. Palolaitos ottaa alavesisäiliöstä paloautojen omilla pumpuilla tarvittavan sammutus-veden. Matonpesupaikan huuhteluvesi otetaan alavesisäiliöstä erillisen pumpun /
paineastian kautta.

Karjalassa päästään 220 metrin syvyyteen:
http://www.karjalanmaa.net/cfmldocs/uutinen.cfm?lehti=378&uutinen=1908&…
Porattavien vesikaivojen syvyys vaihtelee 60 – 120 metriin ja poraustyö pyritään tekemään kerralla. Syvimmän vesikaivon Mikkonen on porannut omaan pihaan, ja se on 220 metriä syvä.

Vantaallakin on syviä kaivoja:
http://64.233.183.104/search?q=cache:39fff5YFvI8J:192.49.193.20/i_liite…

Porakaivot olivat hyvin syviä molemmilla tutkimusalueilla, eniten oli yli 90 metriä syviä pora-kaivoja. Syvyyden keskiarvoksi tuli noin 80 metriä molemmilla tutkimusalueilla. Porakaivojensyvyydet vaihtelivat välillä 30 – 150 metriä.

Nybyggetin alueella puolet kaivoista oli yli 90 metriä syviä, matalia (alle 50 m) löytyi vain yksi. Matalin kaivo oli 42 metriä ja syvin 123 metriä syvä. Kotamäen ja Tapolan alueella oli yli 90metriä syviä porakaivoja hieman yli kolmasosa, mutta mukana oli myös aika paljon matalia porakaivoja. Matalin kaivo oli noin 30 metriä ja syvin 150 metriä syvä. Tarkemmat tulokset pora-kaivojen syvyyksistä on esitetty taulukossa 4.

Salon seudulla jäädään Vantaan jälkeen:
http://www.sss.fi/arkisto/lue.asp?sivu=2003/10/21/salonseutu&file=13647…

Keskimäärin porakaivon syvyys vaihtelee 60:sta 70:ään metriin. Porakaivojen maksimisyvyys on sata metriä, mutta siltikään takeita veden löytymisestä tai veden laadusta ei ole. Hautamäki on kuitenkin luottavainen veden löytymisen suhteen.

Lopella on 120 syvä kaivo:
http://64.233.183.104/search?q=cache:XbXBg7xBqNwJ:www.ymparisto.fi/down…

Alueelle on rakennettu porakaivo, jonka syvyys on 120 metriä ja reiän halkaisija 150 mm. Porakaivon sijainti on esitetty liitteessä 4.

Ympäristöministeriön sivuilla on tietoa porakaivoista osoitteessa:
http://www.environment.fi/print.asp?contentid=90833&lan=fi&clan=fi

Millainen kallioporakaivo on? (KK 31)
Kallioporakaivo on kallioon porattu reikä, jonka läpimitta on yleensä 140-150 mm ja syvyys noin 20-150 metriä.

9 ääntä
Asiasanat

Kommentit

hyvinkäällä on yhdellä maatilalla 300 metriä syvä porakaivo. paine avaus tehtiin 150 metrissä ja ei ollut mitään hyötyä eli porattiin 300 m.

Kuulopuheiden mukaan Jämsän Himokseen olisi joskus porattu 500m syvä porakaivo.

Meillä om Vihdissä 147 m syvä porakaivo.pumppu on asennettu 80 m korkeuteen. Heti pakkasten jälkeen vesi loppui. Pakkanen laski veden pintaa. Mihin korkeuteen pumppu pitäisi asentaa?