Kuinka suuri osa v. 1945-49 syntyneistä suomenkielisen Etelä-Pohjanmaan maalaispitäjissä ja pikkukaupungeissa (iso kaksikielinen Vaasa pois laskuista) kävi 1)…

Kysytty

Kuinka suuri osa v. 1945-49 syntyneistä suomenkielisen Etelä-Pohjanmaan maalaispitäjissä ja pikkukaupungeissa (iso kaksikielinen Vaasa pois laskuista) kävi
1) keskikoulun tai ainakin puolet siitä
2) lukion?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti tilastoa a) keskikoulun, b) lukion käyneistä 55-64-vuotiaista etelä-pohjanmaalaisista ei löytynyt.

Tilastokeskuksen kirjana julkaisemassa Suomen tilastollisessa vuosikirjassa 2007 (saatavana kaikkien kirjastojen käsikirjastossa) on s. 384 tilasto ”15 vuotta täyttänyt väestö koulutusasteen, iän, sukupuolen ja maakunnan mukaan 31.12.2005”. Siitä näkee 55-59- ja 60-64-vuotiaiden koulutustilanteen koko maan osalta sekä Etelä-Pohjanmaan tilanteen koko väestön osalta, mutta ei 55-59- ja 60-64-vuotiaiden etelä-pohjanmaalaisten osalta. Etelä-Pohjanmaan tilanne koko väestön osalta (koko väestömäärä 159 377):
ei peruskoulun jälkeistä koulutusta: 64 710 henkeä, 40, 6 % koko väestöstä
tutkinnon suorittanut väestö yht. 94 667 henkeä, 59,4 % koko väestöstä
- keskiasteen koulutus 63 038 henkeä, 39,6 % koko väestöstä
- korkea-asteen koulutus 31 629 henkeä, 19,8 % koko väestöstä
Tuo tilasto on myös verkossa: http://www.etelapohjanmaa.fi/ennakointi/liitto/koulutusrakenne.xls

Tilastokeskuksen tilastotiedote Koulutusrakenne 1998 (http://www.tilastokeskus.fi/ajk/tiedotteet/v2000/047kous.html), tutkinnon suorittaneiden osuudet ikäryhmittäin ja maakunnittain:
Etelä-Pohjanmaa, 55-64-vuotiaat 36,1 %

Länsi-Suomen lääninhallituksen sivistysosasto julkaisi Maria-Terttu Hautanen-Jokelan kirjoittaman tutkimuksen Koulutustarjonnan muutostarpeet Etelä-Pohjanmaalla vuoteen 2012 mennessä (http://www.laaninhallitus.fi/lh/lansi/siv/home.nsf/files/50D4B8590BD683… ). Sen sivulla 13, kohdassa 4.2 on tilasto Manner-Suomen työikäisen aikuisväestön koulutusrakenteesta. Ikäryhmässä 55-64-vuotiaat tilanne oli seuraava:
ei peruskoulun jälkeistä koulutusta 42 %
lukio mutta ei sen jälkeistä koulutusta 2 %
toisen asteen ammatillinen koulutus 30 %
opistoasteen koulutus 13 %
korkeakoulututkinto (ylempi tai alempi tai AMK) 12 %
Tämä kuitenkin koskee koko Manner-Suomea.

Tilastokeskuksen työkalulla voi laatia oman tilaston:
http://pxweb2.stat.fi/Dialog/varval.asp?ma=010_vkour_tau_001_fi&ti=V%E4…
1. valitse Etelä-Pohjanmaan kunnat esim. MTV3:n luettelon mukaan (http://www.mtv3.fi/matkailu/kotimaa/matkakohteet.shtml/79374?etelapohja… ) – pidä ctrl-näppäintä alhaalla kun napsauttelet kuntia,
2. valitse koulutusasteet samalla tavalla,
3. valitse vuosi (tai vuodet samalla tavalla),
4. paina Jatka,
5. oikeanpuoleisesta valintalaatikosta, jossa näkyy Muokkaa ja laske, valitse Käännä manuaalisesti,
6. napsauta oikeanpuoleisesta Rivit-laatikosta Koulutusaste ja napsauta ylempää nuolta vasemmalle, niin että Koulutusaste siirtyy sarakkeisiin,
7. paina OK,
8. keskimmäisen valintalaatikon (jossa näkyy Tallenna) alapuolelta napsauta painiketta xls (tätä varten tarvitset koneeseesi Excel-taulukko-ohjelman),
9. napsauta Avaa tiedosto ja ponnahdusikkunasta Avaa,
10. talleta taulukko Tiedosto – tallenna nimellä –toiminnolla.
Työkaluissa ei valitettavasti ole erikseen ikäryhmiä eikä keskikoulun ja lukion käyneitä.