Otsikko
Kuinka ruokasooda on keksitty ja kuinka sitä on keksitty alkaa käyttää leivonnassa?

Kysytty

Kuinka ruokasooda on keksitty ja kuinka sitä on keksitty alkaa käyttää leivonnassa?

Vastaus

Vastattu

Ruokasoodaa (natriumbikarbonaatti, NaHCO3) käytetään nykyään esimerkiksi leivonnassa ja siivouksessa. Leivonnassa sitä käytetään happamia tuotteita, kuten viiliä tai kermaviiliä, sisältävissä leivonnaisissa. Siivouksessa sillä puolestaan voidaan puhdistaa erilaisia pintoja ja poistaa hajuja.

Natriumbikarbonaatin historia ulottuu faaraoiden ajan Egyptiin. Tuolloin käytettiin "natronia". Se on luonnollinen, emäksinen suola, joka sisältää natriumbikarbonaattia sekä muita natriumyhdisteitä, ja sitä voitiin löytää esimerkiksi kuivuneiden järvien pohja-alueilta. Natronia käytettiin lääketieteessä, ruuanlaitossa, maanviljelyssä, lasinvalmistuksessa ja muumioiden kuivaamiseen. Ruuanlaittopuolella sitä käytettiin muun muassa kalojen kuivaamisessa ja säilömisessä.

Itsessään natriumbikarbonaatti keksittiin 1800-luvulle tultaessa. 1790-luvulla ranskalainen kemisti Nicolas Leblanc valmisti natriumkarbonaattia ja pian tämän jälkeen apteekkari Valentin Rose nuorempi keksi Berliinissä natriumbikarbonaatin valmistamisen natriumkarbonaatista ja hiilidioksidista. Vuonna 1846 kaksi amerikkalaista leipuria, John Dwight ja Austin Church, perustivat Yhdysvaltojen ensimmäisen tehtaan, joka tuotti ruokasoodaa.

Leivonnaisissa natriumbikarbonaatti toimii kohottamisaineena siten, että se tuottaa hiilidioksidia yhdistettynä happamaan aineeseen. Tämä reaktio saa taikinan kohoamaan ja tekee leivonnaisista kevyitä ja kuohkeita. Lähteistä ei käy kuitenkaan ilmi, millainen prosessi on aikoinaan johtanut siihen, että natriumbikarbonaattia tai sen yhdisteitä on keksitty alkaa käyttää leivonnassa.

Lähteet:
Siivoamiseen ei tarvita pesuaineita, vaan niistä voi olla jopa haittaa – näin putsaat kotisi pinnat mausteilla ja sitruunalla (yle.fi)

[Therapeutic uses of natron in Ancient Egypt and the Greco-Roman world] - PubMed (nih.gov)

Sodium bicarbonate - Wikipedia

2 ääntä

Kommentit

"In 1834, Church began to experiment with sodium carbonate and carbon dioxide to try to find a yeast substitute for making bread rise while being baked. Bicarbonate of soda became a replacement for the potash then used for baking."

https://en.wikipedia.org/wiki/Austin_Church