Kuinka pian hotelli Ritzistä lähdön jälkeen tapahtui prinsessa Dianan kuolemaan johtanut auto-onnettomuus?

Kysytty

Kuinka pian hotelli Ritzistä lähdön jälkeen tapahtui prinsessa Dianan kuolemaan johtanut auto-onnettomuus?

Vastaus

Vastattu

Henri Paulin ajama Mercedes lähti hotelli Ritzin takaovelta kello 00.20, onnettomuus tapahtui muutamaa minuuttia myöhemmin, 00.23–00.24.

Tina Brownin Dianan tarina tyytyy määrittämään vain ajankohdan, jolloin Henri Paul ajoi tunneliin: "Pont d'Alman tunneliin syöksyy 23 minuuttia yli puolenyön auto kyydissään maailman kuuluisin nainen." Sarah Bradfordin Diana : tuntematon prinsessa ajoittaa itse törmäyshetken: "Kello 00.23, kolme minuuttia Ritzistä lähdön jälkeen, Mercedes karkasi kuljettajan käsistä ja paiskautui ajoratojen välissä olevan betonipylväikön kolmanteentoista pilariin." Donald Spoton Diana : viimeinen vuosi määrittää ajankohdan hetkelle, jona auto pysähtyi törmäyksen jälkeen: "Auto kimposi vielä, syöksyi ajotien poikki ja pyörähti ympäri ennen kuin pysähtyi. -- Kello oli 00.24." Kirjassaan Diana : hänen tarinansa - hänen elämänsä Andrew Morton kirjoittaa puolestaan onnettomuudesta ja sen ajankohdasta näin: "Kello oli arviolta 00.24, kun noin 150–160 kilometrin tuntinopeutta kiitävä Mercedes syöksyi hämärästi valaistuun tunneliin. Henri Paul menetti auton hallinnan, ja auto syöksyi päistikkaa kaistojen välissä olevaan suojaamattomaan betonipilariin. Mercedes lähti luisuun ja pysähtyi tulosuuntaansa."