Kuinka paljon Tampereen kaupungin kirjastoista, esimerkiksi Metsosta, löytyy muun kuin suomenkielistä lasten- ja nuortenkirjallisuutta?

Kysytty

Hei,

kuinka paljon Tampereen kaupungin kirjastoista, esimerkiksi Metsosta, löytyy muun kuin suomenkielistä lasten- ja nuortenkirjallisuutta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tampereen kaupunginkirjaston kokoelmiin kuuluu lasten- ja nuortenkirjallisuutta seuraavilla kielillä: albania, amhara, arabia, bengali, bosnia, bulgaria, englanti, espanja, esperanto, farsi, hindi, hollanti, iiri, islanti, italia, japani, kalaallisut, karjala, katalaani, kiina, korea, kreikka, kroatia, kurdi, latina, liettua, makedonia, norja, pastu, portugali, puola, ranska, romania (moldavia), ruotsi, saamelaiskielet, saksa, serbia, skotti, slovakki, sloveeni, somali, swahili, syyria, tanska, thai, tigre, tigrinja, tsekki, turkki, udmurtti, unkari, urdu, venäjä, vepsä, vietnam ja viro.

Valikoiman koko eri kielillä vaihtelee luonnollisesti paljon. Englanniksi löytyy yli 2000 eri nimekettä, ruotsiksi yli 1000, venäjäksi yli 300 ja esim. espanjaksi, ranskaksi, saksaksi ja arabiaksi yli 100 eri nimekettä. Harvinaisemmista kielistä tarjolla on joitakin kymmeniä tai vain muutamia vaihtoehtoja. Laajin valikoima on pääkirjasto Metsossa ja Hervannan kirjastossa, mutta lasten- ja nuortenaineistoa voi varata maksutta kaikkiin kaupunginkirjaston toimipisteisiin.

0 ääntä

Kommentit

Pari viikkoa ennen kuin kirjasto antoi tuon vastauksen tiedotettiin, että Tampereen kaupunginkirjasto oli alkanut kelluttaa kokoelmia: aineisto jää lainattavaksi siihen kirjastoon, johon asiakas sen palauttaa.
https://www.kirjastot.fi/node/48141?language_content_entity=fi

Maallikon ymmärryksen mukaan myös vieraskielisiä lastenkirjoja voi ajan oloon löytyä hyllystä sieltäkin minne sellaista aineistoa ole varta vasten hankittu, varaamattakin.