Kuinka paljon on 50 kilogrammaa litroina?

Kysytty

Kuinka paljon on 50 kilogrammaa litroina? Luin artikkelin (USA), missä sanottiin että ihmisen pitäisi juoda vettä puolet painostaan. Siellä eri mitat, mietin voisiko laskutapaa soveltaa.

Vastaus

Vastattu

Yksi litra vettä painaa kilon, joten 50 kilogrammaa vettä on 50 litraa.

Koska kilogramma on painomitta ja litra tilavuusmitta, niiden keskinäinen suhde riippuu mitattavan aineen tiheydestä. Litra tiheampää aihetta - vaikkapa lyijyä - painaa huomattavasti enemmän kuin litra esimerkiksi höyheniä.

Ks. esim. https://koppa.jyu.fi/avoimet/kemia/ako/folder.2006-09-07.6395239497.

10 ääntä
Asiasanat

Kommentit