Kuinka paljon betoniteollisuuden uuden kiviaineksen tarve vähenisi mikäli kaikki kivi- ja tiiliperäinen purkuaines käytettäisiin korvaamassa uutta kiviainesta…

Kysytty

Kuinka paljon betoniteollisuuden uuden kiviaineksen tarve vähenisi mikäli kaikki kivi- ja tiiliperäinen purkuaines käytettäisiin korvaamassa uutta kiviainesta betonin valmistuksessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lähetin kysymyksesi Betoni-lehden toimitukselle ja odottelen, josko heillä olisi valistuneempaa tietoa asiasta. Lisäys 30.10.2021: Valitettavasti en ole saanut Betoni-lehdestä lisätietoja kysymykseesi.

Joitain tietoja löysin Betoni-lehden nettiartikkeleista. Artikkelissa Käyttö talonrakentamisessa kerrotaan, että maailmassa käytetään betonia vuosittain noin 13 miljardia kuutiometriä ja Suomessa luku on 5 miljoonaa kuutiometriä. Toisessa artikkelissa taas sanotaan seuraavaa: "Betonin valmistuksessa käytetty kiviaines on uusiutumaton, mutta käytännössä paitsi katoamaton, myös täysin ehtymätön luonnonvara. Betonirakentaminen ei todellisuudessa kuluta kiviainesvaroja, sillä käyttöikänsä päässä betonirakenteet murskataan ja syntyvä kierrätyskiviaines käytetään maarakentamisessa korvaamaan neitseellisiä luonnon kiviaineksia. Koska betonimurske on kantavuusominaisuuksiltaan erityisesti luonnonsoraa ja myös kalliomursketta parempaa, betonimurskeella saadaan aikaan sama kantavuus vähemmällä määrällä kiviainesta. --- Suomessa käytetään luonnon kiviaineksia noin 16 tonnia asukasta kohti vuodessa eli kaikkiaan noin 80 miljoonaa tonnia. Betonikiviainesten osuus tästä on vajaa 10 % eli 8–10 miljoonaa tonnia vuodessa.

Kiviaines. Betoni. https://betoni.com/tietoa-betonista/perustietopaketti/betoni-rakennusma…. (Viitattu 14.10.2021)

Käyttö talonrakentamisessa. Betoni. https://betoni.com/tietoa-betonista/perustietopaketti/betoni-rakennusma…. (Viitattu 14.10.2021)