Kuinka monta professoria työskentelee Suomessa? Löytyykö tietoa kuinka monta naista ja kuinka monta miestä? Ja mihin aloihin he painottuvat?

Kysytty

Kuinka monta professoria työskentelee Suomessa? Löytyykö tietoa kuinka monta naista ja kuinka monta miestä? Ja mihin aloihin he painottuvat?

Vastaus

Vastattu

Melko samanlainen kysymys on esitetty tällä palstalla viime lokakuussa. https://www.kirjastot.fi/kysy/tervehdys-haluaisin-tietaa-kuinka-monta?language_content_entity=fi

Professoriliitto osaisi varmaan vastata tähän kaikkein parhaiten.

Artikkelissa Professuurien määrää tulee lisätä Suomessa 25.4.2018 liitto kertoo näin: "Professoriliitto on erittäin huolestunut kokoaikaisten professorien määrän kehityksestä yliopistoissa. Nyt näitä ns. full-professoreita on Suomen yliopistoissa enää alle 2000. Edellisen kerran Suomessa oli näin vähän professoreita tasan 20 vuotta sitten: vuonna 1998 kokoaikaisten professoreiden määrä oli 1928." https://www.professoriliitto.fi/?x23370=838031

Professoreiden määrää on hankala hahmottaa, sillä yliopistot ovat siirtyneet tenure track -malliseen professoreiden palkkaukseen. Raija Pyykkö kertoo bloginsa artikkelissa Tenure track on tullut jäädäkseen näin: "Suomeen tenure track (professorin vakinaistamispolku) rantautui uuden yliopistolain voimaantultua Aalto-yliopiston kautta, josta se on levinnyt muihinkin yliopistoihin. Em. OKM:n raportin mukaan vuosina 2010–2014 tenure track -tehtäviä julistettiin suomalaisissa yliopistoissa avoimeksi yli 400. Toki osa hakijoista rekrytoitiin suoraan full professori tasolle. Liiton saamien tietojen mukaan tällä hetkellä eri yliopistojen tenure track -vakinaistamispoluilla on yli 400 apulaisprofessoria, assistant professoria ja associate professoria tavoittelemassa pysyvää professuuria." https://blogi.professoriliitto.fi/raija-pyykko/tenure-track-on-tullut-jaadakseen/

Professoriliiton yhteystiedot ovat:

Professoriliitto
Rautatieläisenkatu 6
00520 Helsinki
professoriliitto (at) professoriliitto.fi
Toimiston puhelinnumero: (09) 4250 700