Kuinka monta poikasta on ollut isoimmassa poikueessa, jonka kissa on synnyttänyt? Entä minkä ikäinen on ollut nuorin kissaemo poikastensa syntyessä?

Kysytty

Kuinka monta poikasta on ollut isoimmassa poikueessa, jonka kissa on synnyttänyt? Entä minkä ikäinen on ollut nuorin kissaemo poikastensa syntyessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Internet-lähteiden mukaan suurimmassa tunnetussa kissapoikueessa oli 19 poikasta, joista tosin neljä syntyi kuolleena. Ennätys on vuodelta 1970.

Kaikkien aikojen nuorimmasta kissaemosta en löytänyt mainintaa. - Naaraskissan voidaan katsoa olevan sukukypsä sen tultua ensimmäistä kertaa kiimaan. Ajankohdassa voi olla paljonkin yksilöllistä ja rotukohtaista vaihtelua - vaihteluväli on 4-18 kuukautta. Kissan tiineysaika vaihtelee 59-71 vuorokauteen. Näiden tietojen perusteella kissan olisi teoriassa mahdollista saada ensimmäinen poikueensa noin puolen vuoden ikäisenä.

Lähteet:
Sari Haikka, Kissan uusi kotilääkäri
http://www.cat-world.com.au/cat-world-records
http://rulingcatsanddogs.com/cat-world-records.htm

7 ääntä

Kommentit

Tätä pentuekokoa jaetaan jopa Turun Sanomissa jonain "oikeana" tietona kissojen pentuekoosta. Kissa tekee 4 pentua keskimäärin, että älkää vedotko tähän kertoessanne kissoista asioita ihmiset.