Miksi kissa tekee tarpeensa hiekkaa ja peittää ne?Tekevätkö kaikki kissaeläimet niin? Mistä periytyy kotona olevat kissan hiekkalaatikot?Milloin niitä alettiin…

Kysytty

Miksi kissa tekee tarpeensa hiekkaa ja peittää ne?Tekevätkö kaikki kissaeläimet niin?
Mistä periytyy kotona olevat kissan hiekkalaatikot?Milloin niitä alettiin käyttämään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Morris, Miksi kissä kehrää, WSOY 1989, s. 37-38:
"Kissat hautaavat ulosteensa vaimentaakseen sen hajun"
Ilves hautaa samalla tavalla jätöksensä. Muitten kissaeläinten jätöskulttuurista en löytänyt tietoja.
Hiekkalaatikot ovat ilmeisesti yleistyneet sitä mukaa, kun kissoja on alettu pitää pelkästään sisäkissoina etenkin kaupunkikulttuureissa.