Kuinka monta eri kasvilajia Tampereella kasvaa ja minä vuonna laskenta on tehty?

Kysytty

Kuinka monta eri kasvilajia Tampereella kasvaa ja minä vuonna laskenta on tehty?

Vastaus

Vastattu

Tampereen kasviston järjestelmällinen kartoitus aloitettiin vuonna 1998 ja urakka valmistui vuonna 2011.

Kasvikartoituksessa Tampere jaettiin 500 x 500 metrin ruutuihin, joita tuli yhteensä 598. Kaupungin alueella tavattiin yhteensä 1225 eri kasvilajia, joista 375 lajia oli alkuperäisiä, 134 muinaistulokkaita (ennen 1600-lukua tulleet), 161 lajia uustulokkaita ja 555 lajia koristekasveja. Yleisimmät kasvit olivat rauduskoivu (esiintyi 589:llä ruudulla), hieskoivu (586) ja pihlaja (583). Harvinaiseksi luokiteltiin 144 kasvilajia, joita esiintyi enintään kuudella ruudulla.

Pertti Ranta & Pekka Rahkonen, Tampereen kaupunkiluonto : opas kaupunkiekologiaan
Juho-Matti Paavola, Luonto kaupungissa. Aviisi 12/2013

Luvut ovat peräisin Aviisin Tampereen luontoa käsittelevästä artikkelista. Ne poikkeavat jonkin verran Tampereen kaupunkiluonto -kirjan tiedoista; kirjan ilmestyessä vuonna 2008 kartoittamatta oli vielä yli 100 ruutua.