Otsikko
Kuinka "keltainen" ihonväri palvelee ihmistä ja kuinka se on kehittynyt? Luonnossahan ei kai ole mitään turhaa...

Kysytty

Kuinka "keltainen" ihonväri palvelee
ihmistä ja kuinka se on kehittynyt? Luonnossahan ei kai ole mitään turhaa...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suosittelen sinulle Fredrik Sjöbergin kirjaa Me ja ne - Rotuopeista sukulaisuuteen (Art House, 1999). Siinä kerrotaan ihmisen historiasta genetiikan uusimpien löydösten valossa. Sjöbergin mukaan ihmisten ulkonäölliset erot johtuvat lähinnä ilmastotekijöiden eroista ja populaatioiden välisen geenivirran vähyydestä. Päiväntasaajalla luonnonvalinta suosii tummaihoisia yksilöitä (pigmenttisuoja), kun taas niillä alueilla missä aurinko on alempana vaalea ihonväri on eduksi (auringonvalon vaikutuksesta D-vitamiini tarttuu tehokkaammin vaaleaihoiseen). Tähän kuvioon kytkeytyy ravintotottumukset. Esimerkiksi eskimot ovat syöneet paljon kalaa näin turvaten D-vitamiinin saannin ja valintapaine ei siinä määrin ole kohdistunut vaaleaan ihoon.

Näin yksinkertaisesti ei kaikkea voi selittää. Eri kulttuurien ihmiset ovat jostain syystä suosineet tiettyjä ulkonäöllisiä ominaisuuksia ja mukana sopassa on myös geneettinen sattuma... Kannattaa lukea lisää Sjöbergin teoksesta.

Luonnon logiikkaa me ihmiset emme varmasti koskaan tule kaikelta osin ymmärtämaään.