Otsikko
Miksi luomeen kasvaa karva, joka on yleensä muita tummempi?

Kysytty

Miksi luomeen kasvaa karva, joka on yleensä muita tummempi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Luomi syntyy kun runsaasti melaniinia sisältäviä pigmenttisoluja syntyy liikaa ja kasaantuu yhteen paikkaan. Karvan kasvualue on karvasipulissa. Siihen työntyvässä sidekudoksisessa hiusnystyssä on pieniä verisuonia, jotka ravitsevat karvasipulin jakautuvia soluja. Karva saa värinsä kasvupisteessä olevien melanosyyttien melaniinista.
Pigmentaatio on ihon, karvojen ja silmien värikalvon väri, joka johtuu väriaineista eli pigmenteistä. Tärkein pigmentti on pigmenttisolujen (melanosyyttien) tuottama melaniini. Melaniinipigmentit vaihtelevat väriltään kellertävästä tummanruskeaan. Auringonvalo stimuloi melaniinipigmentin muodostusta.
Tumma melaniinipigmentti aiheuttaa karvojen tumman tai mustan värin, punainen melaniinipigmentti punaisen tai ruskean sävyn. Karvan väri riippuu perinnöllisistä seikoista.
Lähteet:
Päästä varpaisiin: ihmisen anatomia ja fysiologia /Elisa Karhumäki … et al. 2008. ss. 21-22
Kodin uusi lääkärikirja. 2006. (s, 360 ja s. 763)