Kuinka kauan suomalaisten viljakasvien siemenet säilyttävät itävyyden jos olosuhteet ovat parhaat mahdolliset?

Kysytty

Kuinka kauan suomalaisten viljakasvien siemenet säilyttävät itävyyden jos olosuhteet ovat parhaat mahdolliset?

Vastaus

Vastattu

Hei,

ja kiitos kysymyksestä. Suomalaisille viljoille ei pysty määrittämään yhtä ja samaa itävyyden määrettä. Itävyys riippuu monesta eri tekijästä kuten lajikkeesta, siementen laadusta ja siitä ovatko ne altistuneet esimerkiksi homeelle. Lisäksi mm. kylvösiemenen kunnostustoimet kuten lajittelu ja peittaus nostavat siemenen elinvoimaa ja orastavuutta verrattuna kunnostamattomaan siemeneen (Saarinen et al. 2011).

Lisätietoja aiheesta löytyy esimerkiksi seuraavista lähteistä:

Saarinen, E. (toim.) 2011: Kehitystä rehuviljan viljelyyn Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Saatavilla verkkojulkaisuna www.mtt.fi/mttkasvu/pdf/mttkasvu17.pdf

Välisalo, M. ja Ali-Kippari, R. (2019): Selvitä kylvösiemenen itävyys. ”Maatilalla” -lehti nro 1/2019. Saatavilla verkkojulkaisuna: https://www.lantmannenagro.fi/maatilalla/artikkelit/2019/selvita-kylvosiemenen-itavyys/