Kouvolan Teatterin edessä on Unto Seppäsen patsas. Mikä on se esine, joka on alhaalla henkilöhahmon vasemmalla puolella? Olin kesällä mieheni kanssa Kouvolassa…

Kysytty

Kouvolan Teatterin edessä on Unto Seppäsen patsas. Mikä on se esine, joka on alhaalla henkilöhahmon vasemmalla puolella? Olin kesällä mieheni kanssa Kouvolassa turistina ja jäimme miettimään, onko kyseessä esim. kannel vai mahdollisesti rikkinäinen myllynkivi. Ehkä te voitte antaa vastauksen. En enää muista patsaan tekijän nimeä, mutta teidän on varmaan helppo löytää se; kenties teosta on analysoity sen paljastamisen yhteydessä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Unto Seppäsen näköispatsas paljastettiin 30.10.1960. Pronssisen 2,7 m korkean (jalusta 0,6 m) patsaan on tehnyt kuvanveistäjä Viljo Savikurki. Henkilöhahmon vieressä olevasta esineestä ei löytynyt painetttua tietoa.
"Suulliset" lähteet kertovat esineen esittävän kannelta. Kirjailija Unto Seppänen oli kotoisin Karjalan Kannakselta, Kanneljärven Liikolan kylästä. Kannel voisi symboloida kotipaikkaa, sekä kirjailijan "sananhelinää".

Kuva patsaasta löytyy esim. kirjasta Suomen muistomerkit osa 8, Kymi.
Vuodesta 1980 lähtien patsas on lakitettu vapun kunniaksi Kouvolan kieltenopiskelijoiden toimesta.