Otsikko
Koska ensimmäiset induktioliedet tulivat koteihin?

Kysytty

Koska ensimmäiset induktioliedet tulivat koteihin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkkaa ja täsmällistä vastausta ensimmäisistä koteihin tulleista induktioliesistä en valitettavasti onnistunut löytämään. Suuntaa-antavia vihjeitä voi kuitenkin saada jäljittämällä aiheen vähittäistä tuloa lehtiin ja muihin tiedotusvälineisiin.

Vaikka tutkimieni induktioliesiä käsittelevien lehti- ja muiden kirjoitusten mukaan Euroopassa induktiolla valmistettiin ruokaa jo 1980-luvulla - alkuun tosin vain ravintoloissa -  suomalaiskoteihin induktioliedet alkoivat toden teolla levitä vasta tämän vuosituhannen puolella.

Varhaisin vastaani tullut artikkeli, jossa esiteltiin induktion hyödyntämistä ruoanvalmistuksessa, oli vuodelta 1989. Kuitenkin vielä vuonna 1992 suuri kotimainen pannu- ja kattilavalmistaja mainosti tuotteidensa suunnittelussa otetun huomioon "tulevaisuuden induktioliedet". Varhaisimmat induktioliesien esittelyt ja tehokkuustutkimukset meillä näyttäisivät ajoittuvan vuosituhannen vaihteeseen (1997-2001).

Lehtikirjoittelun perusteella vuosi 2006 on merkittävä käännekohta induktioliesien taipaleella suomalaisiin kotikeittiöihin: näihin aikoihin aiheen jokseenkin säännöllinen käsittely lehdissämme alkaa. Tekniikka & talous -lehdessä vuoden 2007 alkupuolella UPO Kodinkoneiden tuotepäällikkö "arvelee induktioliesien ja -tasojen yleistyvän Suomessakin, joskin hitaasti". Keraamisia ja induktioliesiä hän arvioi tässä vaiheessa myydyn yhteensä "muutamia tuhansia". Vilkkainta induktioliesistä kirjoittelu on vuosina 2009-11, mistä voisi ehkä päätellä, että tässä vaiheessa edellä ennakoitu laitteiden yleistyminen toden teolla käynnistyy.

Marja-Liisa Sillanpää, Keittäisinkö "valolla" vai "kylmällä"? : halogeeni ja induktiokuumennuksen toimintaperiaatteista. Teho 1989 : 5
Tarja Marjomaa, Induktio kypsentää. Teho 2001 : 3
Anne Alter, Induktio haastaa lämpöä säteilevän. Meidän talo 47 (2006): 9B
Antti Purhonen, Liesi lämpenemään. Kotiliesi 85 (2007) : 6
Ninni Myllyoja, Mikroaaltouuniin verrattava keksintö. Tekniikka & talous 27.2.2007
Anne Korhonen, Mitä hyötyä induktiosta? Teho 2007 : 3
Antti Purhonen, Induktiokeittolevyt : nopeasti ja energiaa säästäen. TM : Tekniikan maailma 56 (2008): 21
Kaisa Salminen, Kotikokkaajan monet liesivaihtoehdot. Taloustaito 2009 : 9
Tarja Marjomaa, Induktiokuumennusta kaikilla kattiloilla. Teho 2009 : 3
Anne Alter, Teknisten herkkujen tasot. Meidän talo 2011 : 11
Anne Alter, Keittiön uusi kuninkuusluokka. Meidän talo 2012 : 10