Koska alunperin vihreät Lahden radiomastot maalattiin valko-punaraidallisiksi?

Kysytty

Koska alunperin vihreät Lahden radiomastot maalattiin valko-punaraidallisiksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoa ei löytynyt kirjallisista lähteistä. Lahden radio- ja tv-museon tutkijan mukaan mastojen väri muutettiin sodan jälkeen eli 1940-luvun loppupuoliskolla. Tutkija ei muistanut tarkkaa vuotta. Syynä oli lentoturvallisuus eli mastojen piti herättää yli lentävien lentokoneiden huomio.

Lisäys (2.11.2016). Lahden kaupunginmuseon julkaisemassa kirjassa Nyt Lahteen! (2016), mainitaan s. 25 seuraavaa: "Nykyiseen väritykseen, lyijynvalkoinen yhdistettynä ilmailuoranssiin, siirryttiin 1949 ilmailuviranomaisten käskystä." Artikkelin radiomastojen historiasta on kirjoittanut Susanna Korhonen.

1 ääntä

Kommentit

Peruslahtelaisena (83v.) olen muistavinani, että Radiomastot maalattiin 1950-luvulla uudelleen?