Kirjaston henkilökunta tuijottaa ruutuaan aamusta iltaan, kuin vain lukisivat jotain. Mitä he oikein tekevät?

Kysytty

Kirjaston henkilökunta tuijottaa ruutuaan aamusta iltaan, kuin vain lukisivat jotain. Mitä he oikein tekevät?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mielenkiintoinen kysymys. Aika ikävää, jos sinulle on välittynyt ammattikunnastamme tuollainen kuva. Jos tarkkaan seuraat, huomaat että kirjastolaiset eivät aina istu tuijottamassa ruutuaan vaan liikkuvat myös hyllyjen välissä, istuvat isojen ja pienten asiakkaiden kanssa yhdessä lukemasssa satuja tai keskustelemassa tai vaikka puhumassa lukemisesta tai digitaidoista.

Mutta siis. Jos kirjaston työntekijä istuu tiskin ääressä yhdessä asiakkaan kanssa ja näyttää tuijottavan ruutua, hän ilmeisesti palvelee asiakastaan. Silloin hän saattaa keskustella asiakkaan lainoista, auttaa asiakasta tiedonhaussa tai vaikka erilaisten nettipalveluiden käytössä. Vaikka asiakas ei olisikaan paikalla saatamme siitä huolimatta palvella asiakasta. Asiakas saattaa olla vaikka verkkopalveluasiakas, chat-asiakas tai vaikka Lukuvalmentajan asiakas. Tiedonhaku tehdään pääasiassa tietokoneella, vaikka tietysti etsimme kirjoja ja tietoa myös suoraan hyllystä.

Kuten olet olet ehkä huomannut, kirjastot toimivat myös somessa. Somepäivitykset eivät tule itsestään. Kirjaston henkilökunnan on ne tehtävä. Siihenkin tarvitaan koneaikaa. Erittäin keskeinen osa työtämme on myös kokoelmatyö. Valitsemme kirjastoihin uutta aineistoa ja valinnat tehdään tietokoneen ruudun kautta. Myös aineiston poistamiseen tarvitaan tietokonetta.

Nämä ovat joitakin esimerkkejä siitä, mitä kirjaston henkilökunta tekee silloin, kun he näyttävät vain tuijottavan ruutua. Asiakaspalvelu kaikissa muodoissaan on silti meille aina se kaikkein tärkein asia. Älä siis koskaan epäröi lähestyä kirjaston henkilökuntaa,

Liitän vastaukseen vielä kollegan vastauksen vuodelta 2011. Asiakas kysyi, onko kirjastonhoitajana kivaa.

https://www.kirjastot.fi/kysy/onko-kirjastonhoitajana-kivaa-mita-pitaa?language_content_entity=fi