Kirjastoilla on yleisesti ottaen myönteinen suhtautuminen omakustanteisiin. Kysyisinkin miten suomalaiset kirjastot suhtautuvat joukkorahoituksella…

Kysytty

Kirjastoilla on yleisesti ottaen myönteinen suhtautuminen omakustanteisiin. Kysyisinkin miten suomalaiset kirjastot suhtautuvat joukkorahoituksella toteutettavaan kirjahankkeeseen? Onko näistä olemassa linjausta tai ennakkotapauksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmeiseti joukkorahoituksella tuotettuja kirjoja ei Suomessa ole juuri julkaistu. Mallilla toteutettua kirjaa "Senja opettaa sinulle ruotsia" on Frank-monihaun mukaan otettu moniin kirjastoihin.

Poliisihallitus otti kantaa edellä mainittuun kirjahankkeeseen. Poliisihallituksen mukaan hankkeen rahoitus oli järjestetty laissa kielletyllä tavalla, jossa kaupankäynti ja rahankeräys voidaan sekoittaa keskenään.

Kun kirjahankkeeseen lähdettiin uudestaan ja asia muotoiltiin toisin, viranomaiset katsoivat, että kyseessä ei ollut rahankeräys vaan kirjan ennakkomyynti.

Jos joukkorahoitus katsotaan laillisesti hyväksyttäväksi, ei kaiketi kirjastoilla ole mitään syytä olla ottamatta joukkorahoituksella julkaistuja teoksia kokoelmiin.

Lähteet:
Helsingin Sanomat 19.10.2012
Helsingin Sanomat 12.1.2013
http://senjaopettaa.fi/2012/12/04/5-syyta-joukkorahoitus-haastavaa/